Asiakaskertomus Heikki Leskinen, Taloustieto HL OY

Toimiva tekniikka on yrittäjän oikea käsi. Toimimattomat koneet tai katkeilevat yhteydet vetävät liiketoiminnalta maton alta. Taloustieto HL:n toimitusjohtaja Heikki Leskinen on joutunut oppimaan tämän kantapään kautta.

“Me ollaan täysin riippuvaisia”, Leskinen kuvaa tilitoimiston suhdetta tietotekniikkaan. “Jos esimerkiksi internet putoaa tai koneet ei toimi, niin palvelun pitää olla nopeaa. Muuten meillä hommat seisoo täällä. Ihmiset on tumput suorina.“

Taloustieto HL on Savonlinnalainen täyden palvelun tilitoimisto, joka tarjoaa kaikki taloushallinnon palvelut yrityksille. Tilitoimistolla on laaja asiakaskunta kotikaupungissa.

Pari vuotta sitten Leskisen tilitoimistoon käveli muutama nuori mies. He olivat VVA-Palvelut Oy:n uudet yrittäjät Mikko Väisänen, Jarkko Väisänen ja Ari Aalto. Miehet olivat juuri siirtyneet ruoriin yrityksessä, jossa olivat aiemmin työskennelleet, ja tarvitsivat nyt nykyaikaisen tilitoimiston palveluita. “Sähköinen taloushallinto on ollut meille tärkeää heti alusta asti”, VVA-Palvelut Oy:n Mikko Väisänen kertoo. “Papereiden kanssa plärääminen ei ole tätä päivää. Taloustieto HL tarjoaa meille kirjanpito- ja palkanlaskentapalvelut täysin sähköisesti. Tämä säästää aidosti aikaa ja rahaa.”

Kirjanpitosopimus solmittiin ja yhteistyö alkoi, mutta kukaan ei aavistanut, miten laajaa siitä tulisi. Asiakkuudesta tuli pian molemminpuolista, sillä tilitoimistolla oli tilausta pätevälle atk-alihankkijalle. “Meillä oli aikaisemmin yksi toinen hyvä alihankkija, jolta me ostettiin atk-palveluja. Me sanottiin irti heidän sopimus, ja ruvettiin Mikon palveluja ostamaan”, Taloustieto HL:n Leskinen kertoo. Vaihdon syynä ei ollut pelkästään vastavuoroisuus. Atk-yrityksen maine oli Leskiselle tuttu jo entisten omistajien ajalta. “Kyllä mulla oli mielikuva siitä firmasta, että pätevää porukkaa.”

Vaikka yritys on vanhastaan hyvämaineinen, jokaisen sukupolven on ansaittava itse asiakkaiden luottamus. “Sitten se vasta aina näkyy, että millä tavalla hoitavat asiat, hyvin tai huonosti”, Leskinen toteaa ja lisää samaan hengenvetoon: “Hyvin on mennyt. Heillä on hyvä ammattitaito hoitaa näitä asioita. Ja palveluhenkisyys on hyvä, nopeasti saa palvelua.”

Yritysten välinen yhteistyö on kahden vuoden jälkeen jo laajaa: VVA-Palvelut Oy hoitaa tilitoimiston palomuuripalvelun, sähköpostijärjestelmät, it-tuen ja verkkotunnuspalvelut. “Ollaan ostettu tietokoneita, ja sitten he ovat olleet tukena näissä ohjelmistohuoltoasioissa”, Taloustieto HL:n Leskinen kertoo. “Atk-huoltoa, varmuuskopiointisysteemeitä, pynttäreitä laitettu kuntoon ja sellaista.”

VVA-Palvelut Oy:n Väisänen puolestaan kehuu tilitoimiston apua monipuoliseksi ja tärkeäksi. Aloitteleville yrittäjille kokeneesta taloushallinnon asiantuntijasta on ollut suurta hyötyä. “Taloustieto HL:n konsultointi on ollut kullanarvoista. Heikiltä saa konsultaatioapua yritystoiminnan eri tilanteisiin taloushallinnon ja rahoituksen näkökulmista.” Väisänen suositteleekin Taloustieto HL:n palveluita lämpimästi kaikille yrityksille nykyaikaisuuden ja asiantuntevan konsultointiavun vuoksi.

Entä suosittelisiko tilitoimisto VVA-palveluita? “Kyllä suosittelisin”, Leskinen vastaa epäröimättä. “Ihan täydellinen luottamus on. Sen verran sanon vielä, että hyvin palvelualttiita kavereita, jotka ymmärtävät asiakkaiden tarpeet. Asenne on kohdallaan heillä.”

Molemminpuolinen yhteistyö on sujunut mainiosti. Kaupanteko on nopeaa ja sujuvaa, tilatut asiat tulevat ajallaan, apua ja neuvoja saa molemmin päin, kun niitä tarvitsee. “Mutkatonta meininkiä”, Leskinen kuvailee. “Meillä on niin kuin vuorovaikutus.”

Jarkko Wuorisen haastattelu

Maakuntaneuvos Jarkko Wuorinen vastaa puhelimeen jämerällä ison miehen rintaäänellä. Kun esittäydyn ja kysyn, haluaisiko hän kommentoida asiakassuhdettaan Tietokoneliike.fi-palvelun kanssa, hän ilahtuu. Ensireaktion perusteella on selvää, että asiakkuus on ollut positiivinen kokemus. Kysyn, kuinka kauan hän on ollut yrityksen asiakkaana. Wuorinen on auton ratissa ja ajaa asianmukaisesti sivuun ennen kuin vastaa.

“No, olen ollut itse henkilökohtaisesti jo useamman vuoden. Sanotaan tuommoisen ainakin kolme, jollen neljä vuotta. Mutta yritys on perustettu vasta noin parisen kuukautta sitten, eli yritys siirtyi silloin asiakkaaksi. Minä olen ollut neljä vuotta.”

Yritys, josta Wuorinen puhuu, on nimeltään Saimaan Kotirengas Oy, ja se on todellinen kotiapupalvelu sanan laajimmassa merkityksessä. Yritys tarjoaa kaikki kotitalouksien tarvitsemat palvelut ruohonleikkauksesta ja ateriapalvelusta aina kokonaisen omakotitalon uudisrakentamiseen saakka. Wuorinen on yrityksen hallituksen puheenjohtaja.

Atk-laitteita ja -tukea Wuorinen on kuitenkin tarvinnut jo ennen Saimaan Kotirengas Oy:n aikaa. Monessa mukana ollut mies on ehtinyt saada monenlaisia kokemuksia myös digitaalisia palveluita tarjoavista yrityksistä. Miksi valitsit Tietokoneliike.fi:n, Jarkko Wuorinen?

“Mä luotin heidän osaamiseensa. Kysymys oli siitä, että näillä eri tietokoneliikkeillä on erilaista osaamista, ja mä olin joihinkin asioihin jonkun toisen kanssa pettynyt. Ja taas kun mä tunsin tuosta pari henkilöä, niin mä luotin heihin.”

Mihin tämä luottamus perustui?

“Se tuli tuttuuden kautta. Mä olin kuullut tämän liikkeen hommien osaavuudesta. Ja vaikka mä tunsin heidät, en mä tietysti osannut sanoa, osaako he sen asiansa vai ei, mutta se tuli ihan suositusten kautta.”

Mihin asioihin erityisesti olet aikaisempien atk-palvelujen kanssa joutunut pettymään?

“No siihen, että kun asennettiin jotain asioita tai pyrittiin korjaamaan jotain, se ei toiminutkaan. Eli ei tullut tulosta, mitä piti tulla. En mä voi sanoa, että mua ylilaskutettiin, ei niin tehty, mutta mulle on tärkeämpää, että mä saan nopeasti osaavaa palvelua.”

Osoittautuiko asiointi Tietokoneliike.fi:n kanssa toimivammaksi?

“Kaikki onnistui erinomaisen hyvin, siitä mun täytyy antaa heille pisteet.”

Oliko sinulla epäilyksiä etukäteen, jos Tietokoneliike.fi olisikin samanlainen pettymys kuin jotkut aikaisemmat, niin sanotusti osaavat atk-palvelut?

“No ei ollut. Ei ollut. Kyllä se meni juuri sillä tavalla kuin mä toivoinkin. Mä myönnän, että olen saanut hyvää palvelua, ja kun mulla on ollut joitain haasteita, niin ne on hoidettu nopeasti. Ei ollut, ei.”

Minkä tyyppistä palvelua olet ostanut Tietokoneliike.fi:stä?

“Olen ostanut tietokoneita, tulostimia, sitten määrättyjä asennuspalveluita ja tämäntyyppisiä, ja tosiaan ohjelmistopalveluja.” 

Mainitsit, että olit Tietokoneliike.fi:n asiakas jo ennen yrityksenne perustamista. Minkälaista palvelua ostit heiltä yksityishenkilönä?

“Mulla on kotitoimisto, mä otin kotitoimistooni laitteet, ja sitten myöskin asennukset ja tämmöiset mä tilasin heiltä.”

Saitko tarvittavaa tukea myös ostamisen jälkeen, jos laitteiden kanssa tuli ongelmia?

“No sekin on pelannut sillä tavalla, että mulla on ollut itselläni tarpeita, tuli häiriötä. Kun tämä mun kotitoimistoni sijaitsee vähän haasteellisella alueella, se ei ole julkisten palvelujen alueella, eli mä asun haja-asutusalueella. Kun ollaan 30 km kaupungin keskustasta suuntaan, jolla ei ole hirveästi asutusta, siellä tulee erilaisia haasteita yhteyksien kanssa. Niiden asioiden ratkaisemiseen tarvitsin heidän apua. Sain myöskin, ja hyvin nopeasti. Mikko on pitänyt siitä huolen, ja myöskin Janne.”

Kuinka asiakkuus muuttui, kun perustitte Saimaan Kotirengas Oy:n?

“Yrityksille tehtiin toimisto, ja sinne tilattiin kaksi konetta. Sitten me ei tarvittu tällä kertaa muuta. Yhtiökumppanini osaa asentaa.” 

Wuorinen nauraa leveää, lämmintä naurua, joka solisee hänen vahvan murteensa seassa mukavasti.

“Minä en osaa, mutta yhtiökumppanini osaa asentaa.” 

Kun kysyn, onko digipalvelualalla yleensä Wuorisen mielestä vielä kehittämisen tarvetta, entinen Suomen Yrittäjien puheenjohtaja räjähtää nauramaan.

“On! Siellä on sellaista niin sanottua osaamista, joka ei ole osaamista. Siis sanotaan, että hoidetaan, hoidetaan, mutta ei hoidetakaan. Eli se osaaminen vaihtelee aika paljon, se on haaste. Sitten täytyy sanoa, että joskus hinta-laatu-suhde ei toimi. Kun on vähän hinnakkaampi tuote, niin sitä olettaisi, että laatu on ok, mutta ei välttämättä ole.” 

Onko Tietokoneliike.fi:n kanssa ollut tällaisia ongelmia, onko tullut takuuasioita tai muita?

“Ei ole ollut. Se täytyy myöntää heille tuossakin.”

Suosittelisitko Tietokoneliike.fi:n palvelua muille, yrittäjäkonkari Jarkko Wuorinen? 

“Varmasti suosittelen. Mä olen ehdottomasti sitä mieltä, että heillä hinta-laatu-suhde ja palvelun toimivuus on hyvä.”

Wuoriselta löytyy luottoa siihen, että Tietokoneliike.fi kuuluu tulevaisuuden menestyjiin.

“Mä sanon sillä tavalla, että mielestäni heidän toimintansa, miten he ovat laajentaneet – mä tiedän, kun mä olin Kasvu Openissa itse mukana, niin mä tiedän, miten he ovat laajentaneet – niin se tuntuu varsin järkevältä ja toimivalta systeemiltä.”